Fakta, modely
Projekty
Kupujete Porsche?
Moje targa '79

Wallpapery a fotky

Dobové materiály
Diskusní fórum
Odkazy
Literatura
Kontakt (email)
 
Auta na prodej

Zkrácená řadicí páka

aneb Short Shift Kit

 

Taky vám připadá, že na to, že porsche 911 je jeden z nejlepších sporťáků na světě, výkyv řadicí páky připomíná spíš ranné modely Hyundai? I já jsem to byl nucen konstatovat. Naštěstí je tu řešení, a není ani moc drahé.

Jedná se o kit, kterým nahradíme celou tyč radicí páky a ještě navíc nějaké další komponenty uvnitř řadicího mechanismu. Vše je poměrně pohodlně dostupné z prostoru interiéru, do převodovky ani do motoru se nezasahuje.


Úplně nahoře je původní řadicí páka, pod ní je zkrácená originální (může se vám zdát delší, ale je jinak řešená) a poslední dole je zkrácená páka od firmy Weltmeister

Na trhu jsou dva druhy kitů: jeden je originální od porsche a pasuje na roky 72 až 86, druhý je od firmy Weltmeister (www.weltmeister.com), která se specializuje na výrobu různých modifikací pro porsche, a ten se dá sehnat pro převodovky 901 (od roku 64 - 71) i pro převodovky typu 915 (72 - 86). Pozdější modely 911 už mají zcela jinou převodovku, označenou G50 a tady skutečně není co upravovat.

Těžko říci, který je lepší, ale já mám praktickou zkušenost pouze s tím originálním, nicméně Weltmeister bych určitě nezatracoval, je mnoho jeho velmi spokojených uživatelů a dokonce mi přijde, že dráhu řadicí páky zkrátí ještě víc. Nečekejte ale, že ze staré převodovky 915 uděláte moderní kousek typu Hodna S2000! Nicméně myslím si, že budete velmi mile překvapeni, asi tak, jako jsem byl překvapen já.


Takhle vypadá věž po odhrnutí koberečku

Spolu s instalací zkrácené řadicí páky je třeba přistoupit také k výměně měkkých umělohmotných ložisek v řadicím mechanismu. Ta se časem opotřebují a pak znepřesňují řazení. Stojí pár korun a určitě nemá cenu instalovat kit bez jejich výměny. Jak na to, to se dozvíte v mém předchozím projektu "Jak vylepšit řazení u převodovky 915".


Takhle vypadá středový tunel po odmontování páky
Otázkou je, zda udělat všechno najednou, když už jste v tom a máte to rozdělané, anebo na to jít postupně, jako jsem to udělal já, abyste viděli, jak moc se řazení zlepší po instalaci nových umělohmotných ložisek a co pak udělá zkrácená páka. To nechám na vás.

Takže začneme stejně, jako při výměně umělohmotných součástek ve výše uvedeném projektu. Nebudu to sem znova opakovat, předpokládejme, že jste právě vymontovali celou konstrukci páky s upevňovací "věží".


Řadicí páka na stole
Vezměte si ten úlovek někam do dílny, kde budete mít svěrák, nářadí, světlo, svěrky a pevné nervy.

Pokud se chystáte znovu použít tu silonovou misku, ve které běhá dolní konec řadicí páky, tak si vezměte klíč, obalte ho do něčeho měkkého, třeba novin, ať jím tu umělou hmotu neponičíte, a svlíkněte jí.

Určitě se pěkně umažete od vazelíny, takže doufám, že na sobě nemáte zrovna sváteční oblek :-)

Uchyťte věž do svěráku a opatrně odšroubujte ty dvě matky držící horní plato.

Plato je pod tlakem dvou poměrně silných pružin, které navrací páku do středu. Takže ať vám nevystřelí voko.


Uchycení řadicí páky, pohled zespoda

Teď je čas odmontovat starou řadicí páku. Je uchycená osičkou zasazenou do obdélníkové "ohrádky". Osička je chycená z obou stran ségrovkou. Takže osičku uvolněte a páku vyndejte. Pak je třeba odmontovat i tu ohrádku nebo kolíbku, či jak to nazvat. K tomu potřebujete povolit tu velkou mosaznou matku na přední straně věže. Až takto uvolníte ten připevňovací šroub, můžete ho taky vyšroubovat. Na zadní stěně je ohrádka přichycená ještě takovou hřídelkou, kterou je třeba zepředu vyšťouchnout, třeba pomocí kovové tyčky a kladiva.


Rozdělaná řadicí páka

Tak, páka je venku a s ní i její hlavice a asi i gumový kryt. Obě věci budeme potřebovat, takže se je snažte nezničit. Hlavici řadicí páky sejmete buď pomocí klíče, kterým jí budete páčit ven, anebo páku uchytíte do svěráku a budete kroutit a tahat. Pokud si vezmete na pomoc kleště, určitě ji do něčeho zabalte, ať se nepoškodí a neokouše. Samozřejmě lze jít a koupit novou, ale mám takový dojem, že originál bude docela drahý. Já osobně jsem se rozhodl, že místo originálu použiju koženou hlavici MOMO (aby ladila s volantem :-), nicméně pořád jsem potřeboval tu gumovou manžetu. A i přesto původní hlavici jsem nezničil!

Následuje opětovné sestavení s použitím nových dílů. V případě kitu od Weltmeisteru se kromě páky vyměňuje také její vnitřní uchycení (ohrádka) a pod celou věž se montuje podložka, aby byla páka výš a měla tak výše centrální umístěný bod. V případě kitu od porsche se mění kromě vnitřního uchycení také hřídel pro uchycení páky, pružiny, horní plato, gumová podložka pod ním i vidlice držící pružiny.

Takže nasaďte novou ohrádku pro uchycení páky (dírami nahoru), zastrčtě zpět zadní hřídel a zepředu našroubujte šroub a zajistěte ho mosaznou matkou. Nasaďte novou řadicí páku a prostrčte novou hřídel, kterou zajistíte z obou stran ségrovkami. Řadicí páka má ze strany takovou zajišťovací packu, tu je třeba mít napravo (zajišťuje zpátečku a pětku).

Další část je ta nejnepříjemnější v celém projektu. Jde o to, dostat zpátky ty dvě pružiny, nahoru nasadit gumovou podložku a horní plato a celé to zajistit matkami. Já jsem zkoušel všechny možné způsoby, pomáhal jsem si dvěma tenkými šroubováky, které jsem prostrčil těmi horními dírkami v platu, kterými má nakonec projít horní část vidlice, a ty mi udržovaly pružiny tak nějak pohromadě. Je to dost tlak. Zkoušel jsem svěrky, ale nakonec jsem to tam všechno nacpal až za použití svěráku. Jakmile budete moci nasadit jednu z matek, udělejte to a vybodněte se na podložku. Tu budete moci nasadit až nakonec bude celý system pohromadě. Pak není problém jednu matku po druhé zase vyšroubovat a nasadit pod ní podložku, zatímco druhá to bude držet.

Pokud jste tohle zvládli, nebude pro vás žádný problém nasadit celý komplet zpátky do auta. A nezapomeňte to zase pěkně promazat vazelínou. V případě kitu Weltmeister ještě přijde na řadu ta velká podložka...

 

Diskuse a reakce na článek

zpět