|
Lanko spojky a pomocné pružinyPokud se vám nezdá spojka a přemýšlíte nad její opravou, zkuste nejdřív vyměnit lanko. Dost možná, že se situace tak výrazně zlepší, že ani nová spojka nebude zapotřebí. Lanko se totiž časem unaví a stává se, že v poloze, kde právě spojka začne zabírat, nemá dostatečnou pevnost a povoluje, takže auto při rozjezdu začne skákat a škubat se. Oprava a výměna není nijak složitá. Stejně tak vyměňte kabel, pokud jde spojka příliš ztuha. Z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že změna je značná. Možná si myslíte, že u porschete, protože je to sporťák, musí jít spojka pěkně ztuha. No, možná je chod spojky trochu tužší, než u felície, ale zmáčknout jí musí zvládnout i jemná žena. Potřebovat budete nové spojkové lanko (platí jen pro modely do roku výroby 1986 - novější mají hydraulickou spojku), případně ještě dvě pomocné pružiny, jednu na spojkovém rameni na převodovce (ta má tvar velké omegy) a druhou u pedálu spojky (to platí jen u aut vyrobených v roce 1977 a později - u dřívějších modelů tyto pružiny nejsou). Takže kde začít? Lanko Odmontujte středovou konzoli, pokud jí máte. Bližší info, jak na to, je v projektu o nepřesném řazení. Vyndejte kobereček u řidiče. Vyjměte i tu jeho horní část, která je pod pedály. Koberečkem je prostrčeno táhlo od plynu. Plynový pedál jednoduše odšroubujte dole těmi dvěma šrouby a pak ho prostě vytáhněte silou. Táhlo je na kulovém kloubu zasazené v umělé hmotě pedálu - nebojte se zabrat, není co by se tu rozbilo, já sám jsem plyn vyndaval asi stokrát. Dostanete se k dřevěnému krytu pedálového mechanismu. Je tu jedna matička a pak je potřeba kryt vymanévrovat ven. Pokud je překližka ve špatném stavu, nechte si vyrobit novou, mám na ní mustr (pro targu a kabriolet) - mohu poskytnout. Taky se dá koupit neoriginál z lehkého kovu. Do dřeva bych znovu nešel a navíc je to docela drahá součástka. Pokud nepůjde odhrnout kobereček na středovém tunelu stranou, odmontujte i podobnou překližkovou desku na spolujezdcově straně. Opět jedna matička a je venku. Tak teď když je všechno nepotřebné pryč, objeví se na straně středového tunelu otvor, kterým je vidět přichycení lanka spojky. Lanko má na konci takovou vidlici s dírami uprostřed, kudy se provlíká závlačka. Ta vypadá takhle:
Takže jí nejdřív vykruťte dolu (je to vlastně takové pérko) a pak normálně vytáhněte směrem doleva. Tím se lanko uvolní. Teď tu vidličku vyšroubujte, protože lanko se bude vytahovat ven směrem dozadu. Tím jsme uvnitř auta prozatím hotovi. Teď je třeba porsche zvednout, buď opět za motor nebo ze strany. Každopádně budete potřebovat trochu manipulačního prostoru. Doporučuju pořídit si podpěrné stojánky a podepřít jimi auto v místech torzních tyčí. Určitě bych se nespoléhal jenom na jeden hever. Kdyby auto žuchlo, jste v pr... Zbyde z vás kaše a kdo se s tim pak má uklízet... Brrr!
Pak jenom táhněte a táhněte, až bude celý kabel venku. Kdyžtak se přitom koukejte, kudy vlastně vedl, ať se pak nedivíte, kam ten nový strčit. Počítejte s tím, že to není moc čistá věcička, skoro by se dalo říct, že je dost upatlaná od vazelíny a dalšího bordelu. Takže pod auto si určitě nelehejte ve svátečním obleku. Teď je čas rozhodnout, jestli půjde ven i to pomocné péro ve tvaru omegy. Pokud ano, tak se jukněte níže, jak na to. Až nasadíte nový kabel a protáhnete ho dírou dovnitř karoserie, přesvědčte se, že se plášť dobře usadil na té trubičce, kterou byl protažen. Kdyby tam nebyl nadoraz, sesedne si, jakmile kabel pěkně nastavíte, takže budete mít zase co dělat. Upevněte matky přibližně v pozici, která se vám bude zdát akrát. Přejděte zpátky do auta a nasaďte na konec nového kabelu zpátky tu vidlici s dírami pro závlačku. Nezapomeňte na protimatku. Vzdálenost vzdálenější hrany protimatky od konce kabelu by měla být odhadem asi 20 milimetrů. Pak nasaďte závlačku a mělo by být hotovo. Teď jen doladit nastavení. U modelů od roku 1977 po rok 1986 netahá bowden rovnou rameno připojené ke spojce, ale nejdřív pomocnou páku, která teprve na hlavní rameno (podstatně kratší) dosedá. Pomocná páka má na sobě připevněnou pružinu ve tvaru omegy. Tento způsob ovládání spojky jí dodává ten správný pocit při jejím vymačkávání. Časem se péro ale unaví a pocit při stisku spojky se jeví spíš jako když co nevidět odejde celá spojka.
Zkontrolujte osičku a ložisko, zda se otáčí volně. Pokud ne, vyměnit. Jinak nasaďte novou omegu a bacha, ať jí nenasadíte opačně. Pak s tím jděte zpět k autu a pomocí velkého šroubováku to naražte zpátky na ten tisícihran a napružte i omegu. Zase bacha na prsty. Strávně nasazené pomocné péro se dotýká tepelných výměníků. Teď už samozřejmě jenom zaháknete spojkové lanko a je hotovo.
Spojková pružina na konstrukci pedálů
Každopádně budete potřebovat 4 silné ruce, v jednom člověku je to absolutně neřešitelný problém. Jeden musí za pružinu táhnout jak bejk a druhý se jí musí snažit vmanévrovat na místo, kam patří. Její správnou polohu vidíte na obrázku, tou dlouhou rovnou částí směrem k pedálu a zahákává se změrem zezhora. Obráceně (tedy zespoda) se vám jí tam taky podaří nacpat, ale okamžitě poznáte, že je tam špatně. Takže jak z ní to kouzlo? Potřebujete starý klínový řemen nebo něco podobného. Pružinku zahákněte vzadu za tu pedálovou konstrukci a vepředu jí provlíkněte ten řemen. Jeden člověk tedy bejčí a druhý se snaží pružinu nasadit na patřičné místo. To se mu záhy za použití velkého šroubováku povede. Jenže se s pružinou zahákne i ten řemen. No, a ten prostě říznete a vytáhnete ven. (Řízněte ho vlevo a pak tahjete vpravo, ať péro zase nevitáhnete).
Nastavení spojky (Platí pro modely 77 - 86)
Teď zahákněte kabel od spojky a nasaťde ho i do příslušného místa na převodovce. Teď budete dotahovat ty dvě matky, kde je bowden uchycen, až se mezera mezi těmi dvěma pákami od spojky nezmenší na rovný 1 milimetr. Dotáhněte obě matky. Zkuste prošlápnout párkrát spojku a znovu změřte, jestli se nikde nic nezměnilo. Pokud se vám nepodaří utáhnout bowden, protože už dojde závit, kde se utahují ty dvě matky, bude potřeba trochu přitáhnout ten kabel na jeho druhém konci, to je u pedálů (viz výše). Teď budete potřebovat asistenta, který vám bude mačkat spojku. Dole pod autemzměřte pomocí šuplery rozdíl mezi krajními polohami stisku spojky. Posum by měl být 25 mm +/- 0,5 mm. Pokud to tak není, dolaďte zdvih spojkového pedálu gumovou zarážkou na krycí desce pod pedály (na té dřevěné překližkové nebo jakou tam máte).
Kdo chce nastavit spojkové lanko u dřívějších modelů, nechť mně kontaktuje, řeknu mu teorii (praxi s tím nemám).
|