|
Mufova PORSCHE 911 stránkaFakta, modely, evoluce řady 911
Porsche 901 bylo představeno v září 1963 na autosalonu ve Frankfurtu jako nástupce modelu 356, vyráběného v podstatě již od roku 1950. Označení 901 přišlo proto, že se jednalo o devítistý první projekt automobilky. Skutečná sériová výroba začala rok poté, v září roku 1964. Vůz byl veřejností i novináři přijat velmi kladně. Nejvíc chvály sklízel za své dynamické výkony. Zrychlení z nuly na 100 km/h okolo 8-9 vteřin a max. rychlost 210 km/h v té době měly pouze automobily vyšších objemů motoru a také vyšší cenové hladiny.
Vůbec historie vzniku nesmrtelných tvarů devětsetjedenáctky je docela zajímavá. Dlouho se přemýšlelo, jaký vůz by měl nahradit řadu 356, která byla ve výrobě déle než 10 let a začínala být zastaralá. Limitem jejího dalšího vylepšování byl její původ z brouka. Dokonce se uvažovalo o výrobě většího plně čtyřmístného vozu. Nakonec ale zvítězila myšlenka sportovního kupé se stejnou koncepcí, jako 356-ka. Na tomto poli je Porsche nejjistější, to je to, co umí. Luxusní vozy dělá kde kdo a většina to umí lépe, než porsche. Autorem tvarů karoserie 911-ky byl "Butzi" Porsche, syn "Ferryho" Porsche, autora 356-ky, a velmi talentovaný designér. Jeden z původních konceptů, typ T7 695 navrhoval čtyřsedadlové kupé se stupňovitou zádí, kde by i na zadních sedadlech bylo dostatek místa pro dospělé osoby. Vůz vypadal zepředu dost podobně finální verzi 901-ky, ale střecha nebyla vzadu tak splývavá, nýbrž vodorovná a pak s klasicky skoseným zadním oknem, které přecházelo ve víko motoru přibližně stejného sklonu, jako u konečné verze. Nakonec bylo ale rozhodnuto obětovat pohodlí cestujících na zadních sedadlech ve prospěch sportovního ducha a tvarů, které tak lépe navazovaly na úspěšnou řadu 356. Prototyp byl zkrácen asi o 20 cm a střecha dostala nový splývavý tvar.
Modelový rok 1965* První auta z konce roku 1964 označovaná jako "série 0" jsou vlastně modelem 1965, který je prvním modelovým rokem 911-ek. Asi necelá stovka vozů (některé prameny tvrdí, že 82 kusů) vyrobená roku 1964 se jmenuje ještě "901". Pozn.: (Pokud v katalogu náhradních dílů naleznete například kód nějaké součástky začínající na 901..., jedná se o díl, který zůstal od prototypů z roku 1964 nezměněn.) Standardní sériová výbava modelu 901 potažmo 911 zahrnovala pětistupňovou převodovku, dvoulitrový šestiválcový vzduchem chlazený motor s výkonem 130 koní umístěný za zadní nápravou, čtyři kotoučové brzdy a patnáctipalcová plechová kola. Převodovka nesla označení 901 a měla jedničku vlevo dolů, naproti zpátečce, která se řadila vlevo dopředu. (Tento druh kulisy byl zvolen proto, aby se při sportovní jízdě snadno přeřazovalo z dvojky na trojku a zpátky - byly umístěny proti sobě). Vůz byl odpružen torzními tyčemi vpředu podélně uloženými, vzadu příčnými (ty kulaté krytky před blatníky zadních kol zakrývají právě otvory pro instalaci nebo výměnu zadních torzních tyčí).
Modelový rok 1966
Opticky se dají vozy odlišit podle jednoho nepatrného detailu: na zádi vozů modelového roku 65 je nápis '911' vyveden italickým písmem ve zlaté barvě a navíc šikmo do kopce. Pro následující rok byl nápis pozměněn do rovného hranatého písma ve stříbrné barvě.
Když totiž Porsche přišel s novou 911, zjistil, že mu najednou chybí cenově přístupnější model pro zákazníky, kteří byli zvyklí na cenu modelu 356. Zatímco kupé 1600 SC 356 stála tenkrát 16 450 marek, 911 se v srpnu 1965 vyhoupla na citelných 22 900 marek.
Modelový rok 1967
Do sériové produkce se targa dostala v druhé polovině roku 1966. Zpočátku byly targy vybavovány měkkým zadním oknem, které se dalo složit. Něco na způsob landauletu. Docela legrační je tato americká reklama na targu (vlevo), kde se píše: "Jednoho dne budou mít všechny kabriolety ochranný oblouk. Konečně byl vyřešen problém všech otevřených aut a jejich bezpečnosti. Přichází ochranný oblouk plně integrovaný to celkového designu automobilu. První sériově vyráběný kabriolet, který je jím vybaven, právě přichází na trh.
Modelový rok 1968 Oproti sérii "0" vyráběné do roku 1967 přichází Porsche s desítkami změn. Mnohé se týkají úprav v závislosti na americké legislativě o bezpečnosti a ekologii. Došlo také k rozdělení modelů pro Evropu a pro USA. V Evropě se začaly nabízet modely 911T (Touring), což byla zlevněná varianta se slabším 110-koňovým motorem, která měla pro příští rok nahradit 912-ku. Z loňské 911 se stává 911L (Lux), která navíc dostala vnitřně chlazené brzdové kotouče, u modelu 911S byly vylepšeny brzdy. Pro USA se verze S nedodávala. Zde se prodávaly vozy s označením 911 a 911L, ale označení neodpovídala svým Evropským protějškům. 911L pro USA odpovídala výbavou evropskému eSku, ale vybavena byla pouze 130 koňovým motorem.
Od modelového roku 1968 byly stěrače lakované černě z důvodů eliminace odlesků slunečních paprsků v zorném poli řidiče. Vzhledem k četným stížnostem zákazníků na profukující a netěsné zadní plastové okno u targy, vyvinuli u Porsche skleněné a vyhřívané okno, které bylo dodáváno na přání.
Modelový rok 1969
V zájmu rovnoměrného rozložení hmotnosti :-) se konstruktéři rozhodli jeden akumulátor nahradit dvěma a umístit každý do jednoho rohu před předními koly. Toto řešení přetrvalo až do příchodu modelu G pro rok 1974. Modelový rok 1969 přichází na evropský i americký trh ve třech stupních výbavy a výkonu. Základem je 911T s karburátorem Weber. 911E nahrazuje označení L z předchozího roku a je vybaven společně s výkonnější 911S (170 koní) mechanickým vstřikováním Bosch (E jako Einspritzung s maximálním výkonem 140 PS).
Modelový rok 1970-1971
911 dostává motor o vyšším objemu 2,2 L (zvětšeno vrtání). Tato skutečnost je zdůrazněna štítkem nalepeným za zadním okně. S novým motorem přichází také přepracovaná spojka. Auta vyrobená po roce 1969 poznáte mimo jiné i podle jiných klik dveří, které se již neotvírají stiskem tlačítka na konci rukojeti kliky, ale zatažením za páčku ukrytou uvnitř kliky. Na přání se také začaly dodávat zadní stěrače a elektricky ovládaná okna.
Modelový rok 1972 Další zvětšení objemu motoru na 2,4 L - tentokrát díky delšímu zdvihu. Přitom dochází ke snížení kompresního poměru, což umožňuje použití paliva s nižším oktanovým číslem (opět vliv trhu USA, který přechází na bezolovnatý benzín, v té době méněoktanový). Základní model T prodávaný v Evropě stále používá karburátor, 911T pro USA a 911E i 911S pak vstřikování Bosch. Evropská 911T měla 130 koní, vstřikovaná americká 911T 140 koní (to je snad poprvé a naposled, aby US verze měla vyšší výkon než evropská :-), E 165 HP, S 190 HP. Vyšší výkon a hlavně točivý moment motoru si vyžádaly také novou převodovku, označenou 915, která nahrazovala typ 901. Nová převodovka již měla tradiční uspořádání rychlostních stupňů do H s jedničkou doleva nahoru.
Při pokusech v aerodynamickém tunelu byl vyvinut nový spoiler pod předním nárazníkem, který napomáhal stabilitě hlavně při vyšších rychlostech na mokrém povrchu. Tento spoiler byl standardně montován na verzi 911S, za příplatek pak i na modely nižší. Rozpoznat model 1972 je možné také podle nových zpětných zrcátek obdélníkového tvaru, která nahradila předchozí kulatá.
Modelový rok 1973 A co se dělo v běžné sériové produkci pro rok 73?
Od ledna 1973 už nebyl Model 911T pro USA vybavován karburátory, nýbrž bylo vybaven elektronickým vstřikováním K-Jetronic, "CIS" (Continuous Injection System). Model 911T jím byl vybavován od roku 73, silnější verze pak o rok později.
Modelový rok 1974
Pro modelový rok 74 je předchozí písmenné značení nahrazeno jiným systémem: základ se jmenuje prostě 911, ostřejší verze 911 S a nejvýkonnější je 210-koňová Carrera, která se mechanicky shoduje s Carrerou RS, jenom má G-čkovou karoserii. Carrera pro USA ale už není ekvivalentem RS, motor má shodný s verzí 911 S. Všechny 911 mají nový motor o objemu 2,7 L, odvozený z Carrery RS. V zájmu splnění emisních limitů však je upuštěno od mechanického vstřikování (kromě Carrery) a 911 dostává nový systém CIS. Bohužel mouchy nejsou ještě vychytány a tak dochází k častým problémům se zpětným výbuchem v airboxu. Motor i převodovka se silně zahřívají. Životnost motoru je podstatně kratší a jako jedno z řešení se nabízí přídavný chladič oleje. Airboxy jsou až dodatečně vylepšovány speciálními expanzními ventily, které je chrání před explodováním, když v nich náhodou vybuchne zpět stříknutý benzín. Motor 2.7 se zkrátka příliš nepovedl a dokonce byla ohrožena pověst 911 jako nejspolehlivějšího a nejpraktičtějšího sporťáku.
Nicméně oproti předchozím modelovým ročníkům dochází ke zvýšení aktivní bezpečnosti a to hlavně v interiéru. Nový vnější design provází také nový volant s bezpečnostní tyčí. Pozměnila se i palubní deska. Sedadla jsou také nová, s integrovanými opěrkami hlavy.911 S a Carrera mají přídavné chlazení oleje umístěné do pravého předního blatníku, kam je olej veden trubkami pod pravým prahem. Přepracovány byly i pedály a spojka dostala pomocnou pružinu. Palivová nádrž byla zvětšena na 80 litrů což umožnilo nové dojezdové rezervní kolo, které je standardně vyfouknuté a zabírá méně místa. Venkovní zpětná zrcátka jsou od ročníku 74 větší a mají hranatý tvar. Mezi zadními světly se táhne dlouhý červený nereflexivní pruh s černým nápisem porsche. Mřížka motoru na zadním víku je v matné černi a nápis 2.7 v chromu. Na přání se dodává ostřikovač reflektorů.
Modelový rok 1975
Turbo jelo přes 250 km/h a zrychlilo na stovku za 4,9 vteřin. Převodovku dostalo novou, zesílenou, čtyřstupňovou, s označením 930. S ní si vystačilo až do roku 88. Představte si to, takové auto a ještě v roce 88 má jen čtyřstupňovou převodovku!
Od roku 75 se už nedodávají plechová kola, základem jsou nadále litá kola ATS. Jinak se toho moc pro rok 75 v základní modelové řadě nemění.
Modelový rok 1976 Pro modelový rok 1976 se již přestala nabízet 911 Carrera odvozená od RS. Místo ní je v nabídce Carrera s 3.0 L motorem, který měl základ v 930-ce turbo. Ten dostává také vstřikování K-Jetronic, jako mají ostatní modely. Od mechanického vstřikování se ustupuje.
Ruční plyn byl zrušen poté, co se konstruktérům podařilo najít jiné řešení: podtlakový startovací regulátor. Ventilátor vzduchového chlazení byl změněn na jiný s pouze 5 lopatkami. Zato byly zvýšeny jeho otáčky. Všechny modely Porsche mají pozinkovanou karoserii a je prodloužena záruka na její prorezavění a to na 6 let. Je zvláštní, že někteří znalci hodnotí právě 2,7 L 911 jako nejrezavější ze všech 911 :-( Přechází se na elektronický tachometr. Na přání se dodává tempomat (v názvosloví Porsche "Tempostat") a automatický systém regulace vnitřní teploty s čidlem na stropě nad zrcátkem. Vnější zrcátka jsou lakována v barvě vozu a dostávají elektrické seřizování a vyhřívání. Sportomatic je stále v nabídce, od modelového roku 76 má však jen 3 rychlostní stupně místo čtyřech.
Specielně pro trh USA a pouze jeden rok byla vyráběna 912E, což byla opět čtyřválcová verze 911-ky. Měla dvoulitrový motor původem z modelu 914, který vyvinul 90 PS. V sérii měla pětistupňovou převodovku
Modelový rok 1977
911 Carrera a turbo začínají být vybavovány posilovačem brzd. Spojka by měla jít zmáčknout zase o něco lehčeji, o což se starají nové dvě pomocné pružiny. Pozměněna je i převodovka.
Modelový rok 1978-1979
3-litrové SC s je podstatně spolehlivější než 2.7 L modely, navíc je ekonomičtější a ekologičtější. Výkon 180 PS stojí někde uprostřed mezi 911 ze '77 roku (měla 165 PS) a '77 Carrerou (200 PS). Točivý moment je však vyšší a s SC-čkem se proto jezdí pohodlněji a působí svižněji než Carrera z minulého roku. U Porsche se rozhodli zjednodušit nabízenou škálu modelů 911. Od ročníku 78 jsou v nabídce tedy jen SC a turbo.
Na konci roku 1980 Ernst Fuhrmann odchází z funkce a nahrazuje jej Peter Schutz. Ferry Porsche věřil, že 911 v sobě skrývá stále dost potenciálu a tak nový ředitel spouští program dalšího vývoje 911. Na říjnovém autosalonu ve Frankfurtu v roce 1981 je představen nový koncept kabrioletu s pohonem všech čtyř kol. O nový kabriolet byl obrovský zájem. Méně už o pohon všech kol...
Modelový rok 1980
Standardní výbavou se stává elektrické ovládání oken a pro US modely také klimatizace. Z příplatkové nabídky mizí poloautomatická převodovka Sportomatic o kterou byl mizivý zájem. Ve Spojených Státech jsou 911 standardně vybavovány třícestným řízeným katalyzátorem.
Modelový rok 1981 - 1982
U turba byla pro modelový rok 82 podstatně snížena spotřeba paliva díky přepracované přípravě směsi a novému zapalování. U 911 SC byly standardně lakovány středy litých kol ATS, aby se vzhledově přiblížily k příplatkovým Fuchsům.
Modelový rok 1983
Postupem času prodeje Cabrioletu rostou, většinou však na úkor targy.
Modelový rok 1984-1986 Přichází nová Carrera s motorem 3,2 L. Výkonnější, ekonomičtější, lepší.
Oproti třílitrovému SC-čku dostala Carrera také lepší brzdy s většími kotouči a posilovačem z turba. Převodovka byla převzata z předchozího modelu SC, dostává ale vnější chladič oleje, který je ovládaný podle aktuální rychlosti vozu.
Porsche využilo zajímavou marketingovou techniku. Začalo nabízet tzv. "Turbo look", neboli turbo vzhled. Jednalo se o výbavu na přání (její označení bylo M491), která zahrnovala širší blatníky, přední a zadní spoiler shodné s turbem. Krom toho byly z turba převzaty kompletní brzdový systém, zadní torzní tyče, ramena a náboje předních kol. Turbo look byl velmi úspěšný a prodalo se jich více, než skutečných turbo.
Nová Carrera byla sice silnější než SC, ale začíná trochu přibývat na váze. Do interiéru se totiž vkrádá luxus ve formě elektricky ovládaných sedadel, centrálního zamykání, alarmu a podobných vymožeností. Kabriolety od roku 1986 mají elektricky ovládané střechy.
1987 - 1989
V roce 1989 se konečně i turbo dočkalo pětistupňové převodovky. Na začátku roku 1989 se v Zuffenhausenu začíná vyrábět nová 911-ka. Jedná se o typ Carrera 4 (964) s pohonem všech 4 kol, přepracovanou karoserií a novým motorem o objemu válců 3,6L. Současně s ním ještě dobíhá výroba předchozí generace posledních klasických 911-ek, a to až do léta 1989.
1990-1993
1994-1997
1998 - 2003
*(Poznámka k modelovým rokům: Modelový rok bývá uváděn na trh vždy už v druhé polovině roku předcházejícího, většinou v srpnu. Takže když např. mluvím o Porsche 911 SC z roku 1978 - 1979, byla tato auta vyráběna od srpna 1977 do srpna 1979)
|